Rabu, 04 April 2012

BAHAN JAMITA MINGGU, 15 April 2012 Minggu Quasimodogeniti


1 Johannes 1:1-7 (Ep.: Psalmen 89: 20-28)

1). Panurat bukku 1 Johennes on, ima sada halak sian sisean ni Tuhan Jesus, ima si Johannes. Disurathon ibana bukku 1 Johannes on, dung bukku Johannes laho patontuhon haporseaon ni angka na porsea mangadopi angka poda na lipe di ha-Kristenon naung lam mangerbang. Diadopi hakristenon do hatiha i angka pangajaran/ poda na imbaru jala marasing sian na niajarhon ni angka apostel. Manait roha do antong pangajaran i ala boi masuk tu roha, ima na sian horong gnotisme dohot doketisme. Diajarhon nasida do, “Sude na mardaging na jahat do holan tondi do na denggan, alani tujuan ni ngolu ni jolma ima paluahon tondi ni jolma i sandiri sian pamatangna”. Domu tu poda nasida i, ndang tarjalo nasida be hatutubu ni Jesus, ima Debata na gabe jolma, na tubu di Betlehem. Sai didok do na so mungkin ro Debata na badia marrumang jolma, ai na jahat do nasa na mardaging. Ima na niajarhon ni horong Gnotisme Hinorhon ni poda i, marragam ma tubu pangantusion hatiha i. Adong ma muse na mandok: “Holan na hira idaon do Jesus i mardaging jolma” (Yesus hanya kelihatannya mempunyai tubuh). Ima na digoari ajaran doketisme (dokein sian hata Gorik, lapatanna: nampaknya, kelihatannya). Ndang tarjalo horong Doketisme, Jesus na hea jolma, jala tutu gabe jolma.
Mangarongrong ha-Kristenon do ajaran i ima ojahan ni ha-Kristenon i sandiri. Tontu masa ma kebingungan di halak Kristen; dia do na toho, dia do sitiopon. Alani i porlu adong alus na tontu di partingkian i laho membela dasar-dasar ni ha-Kristenon i, ima na digoari di huria na parjolo apologet/ pembelaan.

2). Apostel Johannes manurathon 1 Johannes on laho pahothon haporseaon ni huria i. Diturpuktaon torang tabereng si Johannes jongjong songon sahalak sitindangi na mangolu di panghobasion ni Jesus tingki di ngoluNa. Didok ibana; na hubege hami, na ni ida ni matanami, na hupanotnoti hami, na jinama ni tangannami, na huhatindangkon jala hubaritahon hami (ay. 1-3). Asa na ni ajarhon ni si Johannes di mulana i patut sihaporseaan hasintonganna, songon sitindangi na mangolu ibana. Aut sura ndang sitindangi na mangolu si Johannes, na hinatindangkon jala binaritahon na i boi diraguhon hasintonganna. Songon na masa torop di hurianta, taringot tu angka partapahan ni hurianta, ala ndang adong be na mangolu na mangalehon tano i ujungna gabe tubu ma parsoalan. Haru adong na mangolu tahe sian na pasahathon i sai tong do boi tubu parsoalan, ala ndang adong bukti pisik, ima surat penyerahan songon hak millik.

3). Songon sitindangi na mangolu si Johannes, dihatindangkon ibana do hata hangoluan i. Hata hangoluan i dilapati sian hata gorik, ima; logou tes zoes, ima patorangkon taringot tu hadirion ni Jesus. Manambai pangabahanta taringot tu Hata/logou (=logos) mulak ma jolo hita tu pudi satongkin. Di bukku Johannes 1:1 dihatindangkon do; “Di mulana i nungnga adong Hata i, jala saor tu Debata do Hata i, jala Debata do Hata I”. Adong 3 di na sa ayat i pandohan Hata i. Hata i ima sian hata gorik logos. Jesus, ima Hata/ logos (Firman di hata Indonesia). Tolu bagian na boi dohononta taringot tu Hata/ logos i, ima; Naparjolo; Di mulana i nungnga adong Hata/ logos i, patorangkon taringot hadirion ni Hata/ logos i, paboa nungnga adong sian mulana andorang so adong dope manang aha (pat. 1 Musa 1:1). Dung i didok muse; jala Debata do Hata/ logos i, lapatanna rumang ha-Debataon (sifat ilahi; Kol. 1:15) dapot di Hata/logos i, ima di hadirion ni Jesus na mardaging jolma. Jadi nungnga torang di huria i ajaran ni gnotisme dohot doketisme naung lipe, na mandok ndang mungkin Debata gabe mardaging jolma, ala na jahat do ianggo daging. Na sintong, hadirion ni Jesus, ima Hata/ logos na gabe daging digohi sifat ha-Debataon. Ndang tarpingkirhon jolma i, ala Debata do na mangula. Napaduahon; Hadomuan ni Hata/ logos dohot portibion. Di Johannes 1:3 didok; “Saluhutna i marhite sian Hata/ logos i do, umbahen na manjadi; jala ndang adong nanggo sada sian naunng jadi i, na so marhite sian i”. Ndang na tinompa Hata/ logos i, alai marhite Ibana do panompaon i sasudena. Dipanompaon i marhite Hata/ logos do Debata manompa nasa na donng di portibion; manjadi ma on…, ninna manjadi ma tutu. Hadirion ni Jesus, andorang so daging/ jolma dope di portibion, marhite Ibana do ditompa nasa na adong. Alani i, ndang bahagian ni na tinompa Jesus, alai marhite Ibana do ditompa nasa na adong. Napatoluhon; Hadomuan ni Hata/ logos i dohot daging/ jolma. Gabe daging ma Hata/ logos i, ninna di Johannes 1:14. Hata/ logos i naung adong di mulana, jala marhite sian Ibana ditompa nasa na adong, dihatindangkon si Johannes gabe daging, ima Jesus na gabe mardaging jolma. Daging hajolmaon ni Jesus, ndang daging na mardosa songon daging ni jolma biasa, alai daging na sempurna/ sejati do. Ndang mardosa songon na ni ajarhon ni gnotisme; molo adong do dosa di hadagingon ni Jesus, songon dia ma Ibana sipalua jolma/ portibion sian dosa. Jala sintong do Ibana jolma, ndang songon na ni ajarhon ni doketisme, na mandok; nampaknya Jesus songon jolma.

4). Taringot tu Hata hangoluan (logou tes zontes) do na ni ida, na pinatnotan jala jinama ni tangannami, ninna si Johannes. Nungnga tasigati nangkin di ginjang taringot tu Hata/ logos, saonari didok si Johannes Hata hangoluan. Nangkin tadok di ginjang Hata/ logos nungnga gabe daging, daging na digohi rumang hadebataon (sifat ilahi). Sifat ni Debata ima pangoluhon, na digoari sifat Biofil, ndada sifat Nekrofil; pamatehon. Molo ditumbuhtumbuhan digoari ma i parasit; molo tu binatang, ima predator, molo tu jolma ima kanibal. Pangalaho ni sifat i, pamatehon na sinonggopanna. Alai molo sifat Hata/ logos i pangoluhon do. Hata/ logos na gabe daging, ima Jesus Kristus marroha pangoluhon do, ala pangoluhon do sifat ilahi ni Debata. Ido umbahen dihatindangkon si Johannes, Jesus Kristus, ima hata hangoluan. Nasa na mian di bagasan Ibana taruli hangoluan. Ido umbahen didok Jesus; …Ahu do hangoluan…(ida; Joh. 14;6). Nahinatindangkon ni si Johannes ima Jesus, Hata/ logos na pangoluhon, mangalehon hangoluan na salelenglelengna. Salelenglelengna ndada holan manghamham limit ni hangouan i, alai sahat do tu kwalitas ni hangoluan i. Lapatanna, ndada holan na mangolu sambing, alai ngolu na marimpola/ marlapatan di adopan ni Debata dohot tu jolma. Hangoluan sisongon i, ndada marroha pamatehon (nekrofil) tu donganna jolma, alai marroha pangoluhon do. Asa nasa naung manjangkon Jesus, ima hata hangoluan i, manongtong mamingkirhon dohot patupahon angka na pangoluhon donganna jolma. Molo sai mian di ngolunta roha na pamatehon dongan, isarana marhite na mangalatei, manghosomi dohot angka na asing na sarrombang tu si, ndang mian dope di hita sifat ni hata/ logos na biofil i, ima marroha pangoluhon dongan.

5). Nabinaritahon ni si Johannes pajongjongkon sada parsaoran (komunitas) di bagasan Debata Ama dohot AnakNa Jesus Kristus (ay.3). Parsaoran i ima parsaoran sisada haporseaon di ojahan na sada, ima Jesus Kristus, Hata/logos ni Debata na gabe daging. Parsaoran si sada basa-basa, ima hangoluan sian Jesus Kristus na pangoluhon i; ngolu naung disesa dosana. Didok di 2 Korint 5:7: “Asa molo di bagasan Kristus halak, na tinompa na imbaru ma i. Nungnga salpu pangalaho na robi, gabe na imbaru”. Parsaoran di bagasan Jesus Kristus, ima parsaoran ni angka jolma na pinaimbaru ni Debata. Ditonga ni parsaoran i dapot masa na masipauliulian asa tu dos songon pangalaho ni Kristus pangalaho ni angka na marsaor i.

6). Barita na binege ni si Johannes sian Hata/ logos na gabe daging i, ima; Panondang do Debata. Pandohan i sian hata gorik Theos fos, lapatanna Debata do sondang dohot hatiuron. Debata manondangi dohot patiurhon portibion marhite/ di bagasan Hata/ logos naung gabe daging, ima Jesus Kristus. Disondangi do hagolapon ni portibion dohot nasa isina (ida; Joh. 8:12, 9:5, 12:35-36,46; pat. Jes.9:5, 51:4, 60: 1-2). Tolu bagian na boi idaonta di bagasan pandohan panodang do Debata. Naparjolo; Pasisihon angka haholomon/ kekacau-balauan. Dipanompaon i didok Debata; “Jadi ma ho na tiur”, (1 Musa 1:3). Hatiuron manang sondang na tinompa ni Debata pasisihon haholomon manang kekacau balauan i. Jesus Kristus do sondang ni Debata, na patiurhon haholomon. Holan Ibana do na tuk  paluahon ngolunta sian haholomon. Molo mian Jesus di bagasan ngolunta marsinondangma hatiuron di bagasan hita. Dao ngolunta sian haholomon na di bagasanna gok biar, dohot angka sitaonon. Napaduahon; Sondang na pinabinsar ni Debata patuirhon angka na so tarida hian.  Pangkorhon ni dosa na mangarajai jolma i gabe ullomoan ma rohana mian di haholomon sian hatiruon. Dihangoluhon jolma i songon i ala ni angka ulaon hajahaton na niulana. Dihasogohon hatiuron ala sange do parniulaan hajahaton i bahenonna. Isarana, molo dipungka margabus sahali mangalusi dongan, marudut ma muse gabus na paduahon. Sondang na pinabinsar ni Debata papatarhon parange ni jolma na sai tinabunihonna. Terang itu menyingkapkan topeng-topeng dan segala penyembunyian; menunjukkan segala sesuatu di dalam ketelanjangannya. Napatoluhon; sondang na pinabinsar ni Debata, ima sondang na mangajari/ membimbing. Marhite sondang i diboto angka na manjangkon sondang i ma tu dia situjuonna, tu dia ujung ni ngoluna. Dipanghobasion ni Jesus, torop halak na ro manungkun tu Ibana, mandok; Guru dia do sipatupaonku? Molo tajangkon do Jesus, ima sondang ni Debata, maka berakhirlah masa mendugaduga dan meraba, dan lenyaplah masa keraguan, ketidak menentuan dan kebimbangan. Di bagasan Jesus, torangma berengonta sidalananta.

7). Minggu quasimodogeniti paingothon hita asa mauas diparsaoran na tama dohot Jesus bona ni hangoluanta i. Ibana do Hata/ Logos na gabe daging paluahon hita sian dosa dohot hamatean. Saluhutna angka na porsea ingkon patoguhon parsaoranna di bagasan Ibana. Parsaoran na ni rahut ni sada parsaoran, sada sibasabasa marhite naung niurasanNa sian dosa. Hauasonta marsaor dohot Tuhan Jesus pabosurhon partondionta di hasintongan ni Debata. SondanganNa ngolunta, dao angka na simpar, patontuhon pardalanan ni ngolunta manuju sambulo ni tondinta. Mian ma di bagsan Jesus Kristus asa manongtong imbaru ngolunta nang parangetta pe. Amen      

Tidak ada komentar:

Posting Komentar