Rom 8:
14-18 (Ep.: Lukas 24: 36-48)
I. Patujolo
Sude do
halak di portibion songon jolma biasa mangharingkothon siteanon sian
natuatuana, jala natuatua ni sasahalak pe tarsomal do mambahen padan testamen (surat wasiat) taringot tu parartaonna asa
molo dung marujung ngoluna haduan boi ma dapotan bagian sude angka ianakkonna.
Ido umbahen diharingkothon halak Batak marianakhon asa adong do panean haduan.
Pola do sada-sada keluarga mangadopsi sahalak dakdanak gabe ianakhonna molo so
adong ianakhonna sandiri asa adong muse manorushon angka siteonon i. Sahalak
natuatua boi manghaposi ianakhonna gabe panean ala naung porsea do ibana halak
na boi haposan do ianakhonna i. Autsura ndang haposan iankhonna i ndang olo
natuatua mambahen gabe panean. Songon i do nang na pinatorang ni turpkta sadarion,
ima na ni angkat ni Debata hita gabe ianakhonNa asa gabe panean di harajaonNa.
II. Hatorangan ni Turpuk
2.1. Tondi ni Debata
Tondi na
ni lehon ni Debata tu manisia ndang sarupa songon tondi na sian portibion. Molo
tondi na sian Debata ima tondi na pabotohon angka ulaon na denggan di
parngoluon ni manisia, marhite tondi on ma boi ta alo angka hagiot ni daging na
sai maralo tu lomo ni roha ni Debata. Tondi ni Debata ndang boi dituhor manang
dilului alai Debata sandiri do na mangalehon tondi i tu hadirionta asa tondi i
na mangajari tondi pardagingonta mangoloi Debata. Tondion ma na mangajari
manisia mananda Debata, marhite panjounta di Ibana na mandok: Abba, lapatanna gabe adong ma terbina
hubungan na jonok dohot Debata ala nungnga tatanda marhite pangajarion ni tondi
i. Tondi naung ni lehon ni Debata tu manisia gabe maringanan ma di ngolunta
alai ndang na gabe lomonta di tondi i. Ndang gabe guru di manisia anggo tondi i
justru sabalikna, tondi na mian di ngolu ni manisia i do na gabe guru di hita.
Kegiatan roh bukan menghilangkan pekerjaan manusia tetapi mencetuskan pekerjaan
manusia. Roh kudus inilah yang menjamin kita bahwa kita telah melakukan
kehendak Bapa, alai dengan catatan molo olo hita ditogihon tondi (membiarkan
diri dipimpin) songon na ni dok ni ayat 14. Naingkon olo do hita manisia
membiarkan diri dipimpin tondi, memberikan roh Allah di depan manusia, asa boi
hita gabe haposan ni Debata songon ianakhonNa.
2.2. Anak ni Debata
Molo anak
ni Debata di hata gorik didokma i huios, lapatanna anak yang dipimpin. Artina molo nga
gabe anak ni Debata manisia berarti ingkon gabe anak na olo sitogihonon ni
Debata do hita. Jabatan ni manisia sebagai anak mamuhai hubungan yang intim
dengan Allah. Unikna muse jabatan ni manisia sebagai anak ni Debata ndang alani
dalan manang usaha ni manisia justru Debata sandiri do na ro mangalehon tondiNa
tu manisia gabe boi manisia ianakhonNa, lapatanna adong anugerah sian Debata na
mamboan hita sahat tu kedudukan i. Anak ni Debata ndang na gabe anak secara
biologis hita alai lobi sian status biologis, gabe anak hita songon Kristus na
gabe anak ni Debata. Berarti molo anak ni Debata do hita nungnga ingkon mian be
Debata di ngolunta, berarti ingkon nga sarupa be parulaonta nang pingkiranta
songon parulaon dohot pingkiran ni Debata. Ndang marimbar be anak sian bapana
(Luk. 20:34, 36; Joh. 5:17-27). Asa gabe boi manisia manjouhon Abba tu Debata.
Molo abba di tradisi ni halak Jahudi ima panjouon ni sahalak dakdanak na poso
na jonok dohot amana. Panjouonon holan dijouhon ianakhonna tu amana molo
sahalak ama na burju do amana i, alai molo so burju amana i ndang dijou abba.
Dibuat Debata do hita gabe ianakhonNa ndang na laho mangalului keuntungan di
Ibana sambing, justru naeng mamboan manisia i do tu hangoluan.
2.3. Panean di Debata
Songon
sahalak anak hita manisia, berarti gabe adong ma hak di hita gabe panean di
Debata. Panean na dimaksud di turpukon ndang songon panean di portibi na dijalo
di tingki dung mate natuatuana. Ala
ndang he mate Debata jala ndang mate Kristus paduahalihon. Na dimaksud gabe
panean di Debata di son, ima na dilehon Debata tu manisia hamuliaon na adong di
Ibana asa dapotan hangoluan na salelenglelengna manisia i. Panean lapatanna
adong pangkirimon tu ari sogot na nilehon ni Debata tu hita, alai molo ta oloi
panogihonon ni tondi ni Debata di ngolunta jala molo tahaporseai ulaon ni Jesus
di ngolunta. Ai angka halak na tinogihon ni tondi do dohot halak na porsea do
na digoari sipanean ni Debata (Rom 4:13-18; Gal. 3:29: 4:7). Na adong di Debata
i do na dilehon tu manisia naung gabe ianakhonNa i. Adong keistimewaan ni
manisia di son; ima nungnga diangkat Debata hita gabe ianakhonNa marhite tondi,
dibahen muse manisia i gabe panean. Diayat 17 didok manisia na tinogihon ni
tondi ni Debata gabe panean di Debata dongan panean ni Kristus lapatanna: ahli
waris bersama dengan kristus, yang mewarisi bersama dengan Kristus, lapatanna
nungnga gabe sarupa hita dibahen Debata dohot ianakhonNa na sasada i, ima Jesus
Kristus, gabe sederajat hita di adopan ni Debata taringot tu panean di Ibana.
Tung mansai arga do manisia i di adopanNa asa diangkat hita gabe sarupa dohot
Jesus, ima ala naung ditobus Jesus hita sian dosa gabe boi hita sada dohot
Ibana, on ma dalanna gabe dongan panean ni Kristus hita ala naung sada hita di
bagasan panobusanNa.
2.4. Sitaonon na manjangkon
hasangapon
Di ayat parpudion boi do berengonta sada peneguhan sian si Paulus tu
huria Rom na di hatiha i na di bagasan haporsuhon. Ai pola do adong penyiksaan
tu saluhut halak Kristen na adong di Rom di hatiha i. Jala dipaksa angka
pangomgomi do saluhut halak Kristen gabe hatoban ima na ingkon marsomba do
nasida tu angka raja na manggomgomi di
Rom, molo so dioloi parentaon na ingkon hona uhum ma nasida. Alai
didok si Pauilus do asa tong satia saluhut angka Kristen na di Rom tung pe
hansit dihilala nasida, ai gabe panean di Debata ma nasida sogot. Ai
sasintongna nungnga diparade Debata hamonangan ni manisia na porsea, na olo
mangalo portibion alai naeng diida Debata boha do jolma i tetap satia tu Debata
di hamaolon ni portibion.
III. Aplikasi
1.
Sahalak dakdanak na asing ndatung
mungkin sah gabe ianakhon ni sahalak keluarga molo so disyahhon langsung keluarga na mangangkat nasida, songon i do nang status
ni jolma na gabe ianakhon ni Debata, ndang sah molo so disahhon Debata sandiri.
2.
Dalan laho manjalo tondi ni
Debata di parngoluon ni halak Kristen ima marhite pandidion na badia, jadi
angka halak naung tardidi nungnga gabe anak ni Debata be i (Ul. Ap. 10:47,
19:2, 1 Kor 6:11, 2 Kor 1:22, 1 Ptr 1:2)
3.
Marasing do tondi ni Debata dohot
tondi na ni luluan ni manisia sian portibion, isarana songon tondi ni begu
ganjang na gok masa saonarion (tarsongononma gombaran ni tondi na so sian
Debata). Godang do saonarion na mamiaro tondi begu ganjang alai ingkon gabe
hatoban ma ibana tu tondi i, jala ingkon olo ma na mamiaro i mangulahon angka
pinangido ni tondi i nangpe maralo tu hata ni Debata. Molo tondi ni Debata
berarti Debata na mian di bagasan hita (Rom 8:9, 11; 1 Kor 3:16, 6:19, 2 Kor.
6:16, Joh 14:17, 2 Tim. 1:7). Tondi ni Debata ndang mangkorhon tondi hatoban.
Molo hatoban adong sada biar di hatoban tu tuanna, alai molo tondi ni Debata
ima tondi ha-anakon do. Tondion ma na palumehon tu hita bahwa hita nungnga gabe
anak ni Debata.
4.
Angka hamaolon na ta adopi di
parngoluonta ima sada dalan na dipangke Debata manguji hasatiaonta tu Debata.
Nangpe tataon na hansit di portibion, molo satia do hita pasti do dipamonang
Debata hita.
IV. Pangarimpunan
Nungnga hape dilehon Debata tu ngolunta TondiNa asa diajari hita di
ngolunta mangalo hagiot ni daging jala mangihuthon lomo ni roha ni Debata. Jala
marhite tondi i nungnga hape hita diangkat gabe ianakhonNa, na marlapatan boi
hita membina hubungan na jonok dohot Debata. Asa taihuthon ma parange ni Debata
di parngoluonta songon anak hita na patut mangihuthon amana asa tarbahen hita
gabe panean di Debata, songon panean ni Kristus. Tungpe ta adopi hamaolon di
portibion na ingkon ma ta hajugulhon mangulahon lomo ni roha ni Debata, ai
ndang sadia sitaonon di hasianganon martimbangkon hasangapon sipapataron tu hita
sogot ima na gabe panean na manjalo padan sian Jahowa. Amen
Tidak ada komentar:
Posting Komentar